K spokojnosti ešte chýba veľa práce

2018-12-13 15:24:09

Štyri kluby s priemerom nad dvetisíc divákov na zápas, no až tri s podpriemernými číslami. Jednoznačným lídrom v návštevnosti je Dunajská Streda, na opačnom chvoste poradia sa nachádza nováčik zo Serede. Ako vnímajú divácke štatistiky predstavitelia riadiacej organizácie Fortuna ligy, prezradil pre ProFutbal.sk výkonný riaditeľ ÚLK Michal Mertinyák.

Podarilo sa vám vyradiť z programu ligové zápasy uprostred týždňa. Bol to správny krok? Michal Mertinyák: „Táto zmena je vnímaná pozitívne, najmä s ohľadom na tradície, že futbal sa hrá cez víkend. Vychádzalo to aj z faktu, že zápasy cez týždeň vo všeobecnosti nemali príliš pozitívne čísla návštevnosti. Aj samotní predstavitelia klubov sa vyslovili za minimalizovanie zápasov počas pracovného týždňa.“

Celkové čísla návštevnosti výrazne zlepšujú Trnava a Dunajská Streda… „Každá liga má svojich lídrov v náštevnosti, tak je to aj u nás na Slovensku. Pevne veríme, že sa k lídrom pridá na novom štadióne aj bratislavský Slovan. Mimoriadne dôležité však je, aby návštevnosť na týchto štadiónoch mala stabilnú pozíciu, pretože od toho závisí aj reálny rast návštevnosti.“

Na druhej strane, štatistiky kazí fakt, že Trenčín a Sereď nehrajú domáce zápasy vo svojom meste. Dokážete v budúcnosti tento problém eliminovať? „Samozrejme, všetci sme očakávali, že v roku 2018 už nebudeme čeliť takejto situácii. Aj preto je súčasťou novej smernice Infraštruktúra 2022 obmedzenie pre nováčika, ktorý bude môcť mimo svojho sídla odohrať maximálne jednu sezónu. Je mimoriadne dôležité, aby športový úspech na najvyššej úrovni išiel ruka v ruke s investíciami do infraštruktúry klubového manažmentu, ale aj mládežníckej akadémie.“

Zatiaľ, čo Trenčín našiel prechodný domov v Myjave kvôli výstavbe štadióna, v Seredi sa zatiaľ o novom stánku nahlas nehovorí. Máte informácie, či sa v tábore nováčika v tomto smere chystajú nejaké novinky? „Ako som už spomenul, v zmysle návrhu novej smernice v budúcnosti už nováčik bude môcť mimo svojho sídla odohrať maximálne jednu sezónu. Podľa našich informácií v Seredi aktuálne pracujú na riešení tejto sitácie. Pevne veríme, že budú aj v tomto smere úspešní.“

Úbytok divákov na tribúnach bol s príchodom chladného počasia citeľný. V decembri už ani na jeden štadión neprišlo viac než dvetisíc ľudí, naopak, až sedemkrát bola návšteva nižšia než 1000 divákov. Neuvažujete nad návratom k dlhšej zimnej prestávke? „Táto téma je komplexná, pre nás spojená s viacerými faktormi. Kluby ÚLK sa už dávnejšie dohodli na tom, že zimná prestávka sa musí skrátiť. Má to svoje športové, aj komerčné dôvody. Historicky bola u nás až trojmesačná zimná prestávka, čo je príliš dlhé obdobie. Vidíme to nielen u nás, ale aj v okolitých krajinách, ktoré su na tom klimaticky podobne, že ligy sa hrajú do polovice decembra a jarná časť štartuje v polovici februára. Futbaloví fanúšikovia sa nerozhodujú iba na základe počasia, to je len jeden z faktorov. Faktom je, že priemer pod 2000 divákov na zápas sme mali aj v 1. kole v júli, 10. kole v septembri, 13. kole v októbri či v 15. kole v novembri.“

Môžeme predpokladať, že decembrové návštevy na štadiónoch by boli identické s návštevami počas zápasov uprostred týždňa v teplejších mesiacoch. Je návrat k duelom uprostred týždňa nereálny? „Z pohľadu termínovej listiny sa dlhodobo snažíme situáciu stabilizovať a v tomto by už zásadné zmeny nastať nemali. Kolá v strede týždňa sú počas letných mesiacov nereálne, najmä s ohľadom na zápasy našich európskych pohárových účastníkov. Uprostred týždňa sa tiež na jeseň hrajú zápasy Slovnaft Cup-u.“

Ako celkovo z pohľadu návštevnosti a diváckeho záujmu hodnotíte jesennú časť Fortuna ligy? „Návštevnosť počas jesennej časti hodnotíme realisticky, s ohľadom na fakt, že dva kluby nehrali na svojom štadióne, pričom tu nerátame Slovan, ktorý dlhodobo pôsobí na Pasienkoch. Zaznamenali sme mierny pokles oproti jesennej časti minulej sezóny, ale aj v minulom ročníku došlo k navýšeniu návštevnosti na konci základnej časti a v následnej nadstavbovej časti. V spolupráci s Fortuna SK sme pripravili niekoľko projektov priamo na štadiónoch Fortuna ligy (20-tisícový strelec, Zápas mesiaca a pod.). S ďalšími partnermi sme zorganizovali celoslovenský projekt Futbal v meste, ktorý napíše svoje pokračovanie v jarnej časti. Počas jesennej časti bežal projekt Futbalmania a úspešne prebehli Dni otvorených dverí na každom štadióne, čím sa snažíme dostať jednotlivé kluby bližšie k ich fanúšikom, ku komunite.“

Najbližšie ciele ÚLK? „Našou dlhodobou ambíciou je aktívne podporovať klubové projekty a navzájom sa inšpirovať fungujúcimi konceptami. Dostávame sa do sitácie, kedy infraštruktúra nebude faktorom, ktorý by fanúšikov odrádzal od účasti na zápase. Stále nás však čaká veľa práce na to, aby sme boli spokojní s číslami návštevnosti. Túto tému však nie je možné vnímať separovane napríklad od témy sledovanosti televíznych zápasov, ktorá medzisezónne opäť vzrástla o viac ako osem percent.“

Zdroj: profutbal.sk

Foto: Róbert Andrejov